729 660 160 psycholog.poznajsiebie@gmail.pl

Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci

Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko dobrze odnajdowało się w społeczeństwie – potrafiło nawiązywać przyjaźnie, dobrze radziło sobie z krytyką, cechowało się asertywnością i śmiałością. Niestety, nabywanie takich cech i umiejętności czasem przychodzi dziecku z trudem. Warto wtedy wyciągnąć do niego pomocną dłoń, zapisując je na trening umiejętności społecznych dla dzieci. Czym są takie zajęcia, dla kogo są skierowane i jaki właściwie jest ich cel?

Funkcjonowanie w grupie społecznej nie jest łatwe, zwłaszcza gdy jest się dzieckiem. Z roku na rok musi ono uczyć się nowych zasad, a czasem zostaje wręcz „wrzucone na głęboką wodę” – gdy przychodzi okres szkolny. 

Niektóre dzieci bez większych problemów radzą sobie ze społecznymi wyzwaniami. Inne mają na tym polu trudności – odczuwają lęk w kontakcie z większą grupą, nie potrafią rozpoznać czyiś emocji albo właściwie zdefiniować własnych, odczuwają silny stres albo zwyczajnie przerasta je nieśmiałość. Nierzadko w takich stanach zaczynają prezentować zachowania, które nie są społecznie akceptowane i które bardzo niepokoją rodziców.

Podobnie jak uczymy dziecko matematyki czy czytania, tak i możemy nauczyć je funkcjonowania w grupie społecznej – służy temu TUS, czyli trening umiejętności społecznych dla dzieci. Warszawa jest jednym z miast, w których takie zajęcia można znaleźć bez większego trudu. Te wzbogacone o rozszerzoną formułę, czyli dodatkowe aktywności w warunkach naturalnych, organizowane są w POMOKO.

Czym jest trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży?

 i młodzieży to forma wsparcia, która odbywa się poprzez zabawy i ćwiczenia w grupach. Dzięki treningom dzieci uczą się prawidłowych zachowań społecznych, które mogą potem przełożyć na sytuacje występujące w ich codziennym życiu. Precyzując, dzieci uczą się prawidłowej komunikacji, zasad przyjmowania krytyki oraz jej tworzenia, trenują rozpoznawanie i kontrolowanie emocji oraz współpracę we wzajemnym szacunku, a także nabierają wiary we własne możliwości. Uczą się wszystkiego tego, czego rodzice pragną, aby miały – dla swojego dobra i możliwości cieszenia się życiem.

Czy TUS jest formą wsparcia także dla twojego dziecka?

Jako rodzic prawdopodobnie zadajesz sobie pytanie, czy twoje dziecko także mogłoby korzystać z takich zajęć. Być może masz wątpliwości, czy nie wyolbrzymiasz pewnych problemów albo czy dziecko rzeczywiście potrzebuje pomocy w tak „banalnej” sferze, jaką są kontakty z innymi. Odpowiadamy więc – wielu dzieciom takie wsparcie przynosi ulgę. Borykają się one z niewiedzą, dlaczego ich zachowanie wywołuje taki, a nie inny skutek, dlaczego są „inne” albo czemu po prostu nikt ich nie lubi. To nie są „banalne problemy”, ale trudności, które mogą wpłynąć na całe dorosłe życie.

Jeśli jednak potrzebujesz bardziej konkretnych informacji, zadaj sobie pytanie, czy twoje dziecko:

  • jest impulsywne, nie radzi sobie z kontrolowaniem własnych emocji, przez co odbierane jest negatywnie przez rówieśników?
  • ma trudności w nawiązywaniu kontaktów, stoi z boku grupy, nie potrafiąc się do niej włączyć, nie umie przejąć inicjatywy bądź podtrzymać kontaktu?
  • jest nieśmiałe, co utrudnia mu zawiązanie przyjaźni, ale też skazuje na zawstydzające sytuacje społeczne?
  • nie potrafi dopasować się do zasad oraz zrozumieć sensu ich istnienia?
  • sprawia szeroko rozumiane problemy wychowawcze, masz wrażenie, że tracisz z nim kontakt?
  • nie potrafi dopasować się do nowych sytuacji, nie radzi sobie z emocjami w obliczu zmiany szkoły czy miejsca zamieszkania?

Jeśli odpowiedź na któreś z pytań brzmi: „tak”, to oznacza, że twoje dziecko potrzebuje wsparcia. 

Jak wygląda trening umiejętności społecznych dla dzieci?

Rodzice bardzo często nie wiedzą, jak przebiega trening umiejętności społecznych – dla młodzieży czy dla dzieci. Po uzyskaniu informacji na ten temat zazwyczaj okazuje się, że jest to dokładnie to, czego szukali – czyli jest to tworzenie „szablonów” różnych sytuacji z codziennego życia i nauczenie dziecka, w jaki sposób może w danych okolicznościach reagować. 

Zanim jednak dziecko zostanie zapisane na zajęcia, odbywa się konsultacja z jednym z naszych specjalistów. Na spotkaniu psycholog dziecięcy prowadzący zajęcia ocenia rodzaj trudności, jakie występują u dziecka oraz określa, czy trening umiejętności społecznych dla dzieci jest w danym przypadku najlepszym wsparciem.

Warto wiedzieć, że same zajęcia zazwyczaj przebiegają w atmosferze zabawy – dzięki temu młodzi ludzie chętnie biorą w nich udział i uczą się właściwych zasad niemal „mimochodem”. Przygotowujemy zajęcia w grupach lub w parach, organizujemy dyskusje i „burze mózgów”, zachęcamy dzieci do przelewania emocji oraz myśli na papier, a ponadto tworzymy zabawy tematyczne oraz edukacyjne.

Dodatkowo wprowadzamy na TUSach ćwiczenia mindfullness, które służą skupieniu się na obecnej chwili, zauważeniu i akceptacji swoich uczuć i myśli. Dzieci uczą się poprzez zabawę relaksującego oddychania przeponą oraz zauważania i rozpoznawania sygnałów z ciała, emocji i myśli. Wszystko po to, by nauczyć się samoregulacji.

Przez wiele lat dzieci nieśmiałe albo przejawiające zachowania buntownicze pozostawiano samym sobie, przyczyny ich zachowania upatrując w ich charakterze. Na szczęście dzisiaj wiemy już, że może być to efekt zwykłej niewiedzy i braku umiejętności, nad którymi można popracować. Warto to zrobić właśnie na treningu umiejętności społecznych. 

PS: Drodzy rodzice, informujemy, że aktualnie prowadzimy zapisy zajęcia Trening Umiejętności Społecznych w Warszawie. 

Jak wygląda rekrutacja

  • Po przesłaniu maila otrzymasz od nas garść informacji oraz formularz rekrutacyjny, który jest dla nas podstawą do odpowiedniego zbudowania grupy, tak by uczestnicy w pełni skorzystali z zajęć. PRZYPOMINAMY, że jest to trening a nie grupa terapeutyczna.
  • Zarówno w przypadku, jeśli Ty masz pytania, jak również jeśli my będziemy miały pytania, zapraszamy do kontaktu.
  • Zgłoszenie nie jest równoznaczne z gwarancją udziału w treningu. Ostateczna decyzja zostanie podjęta przez prowadzące na podstawie zebranych informacji. Grupa zostanie zbudowana w taki sposób, by uczestnicy się wzajemnie uzupełniali i mogli się rozwijać poprzez proces grupowy.
  • Informacje o zakwalifikowaniu do udziału w TUSach otrzymasz mailowo.
  • Istnieje możliwość umówienia płatnej konsultacji na początku bądź w trakcie cyklu zajęć w celu umówienia wszelakich wątpliwości, jak również po zakończeniu TUSów, dot. dalszego wspierania dziecka

Grupy wiekowe:

4-6

7-9

10-12